Wszystko o błonniku - co zawiera dużo błonnika? | Zioła Fibra Vitale

Wszystko o błonniku – co zawiera dużo błonnika?

O błonniku mówi się dużo, ale czy każdy wie właściwie, co to jest? Błonnik to tak naprawdę nie jedna, konkretna substancja, a grupa węglowodanów (ścian komórkowych) pochodzenia roślinnego, nie trawionych przez człowieka. Nie oznacza to jednak, że błonnik nie ma znaczenia w diecie. Jest dokładnie odwrotnie. Błonnik reguluje procesy trawienia, zapobiega zaparciom oraz wzdęciom.

Dlaczego potrzebujemy błonnika?

Bardzo istotną właściwością błonnika jest pochłanianie wody. Już na samym początku trawienia możemy to odczuć – błonnik pobudza produkcję śliny. Dzięki temu lepiej przeżuwamy pokarm. Przechodząc przez organizm, wciąż zwiększa swoją objętość. Dzięki temu w żołądku treść jest sprawniej trawiona. Na etapie jelit poprawiona zostaje perystaltyka, ale też ukrwienie tego organu, przez co składniki odżywcze są sprawniej wchłaniane. Błonnik wchłania nie tylko wodę. Wraz z nią zabiera też toksyny i inne składniki szkodliwe, jak chociażby cholesterol. Inną istotną właściwością błonnika jest spowolnienie trawienia. Zapobiega to gwałtownym skokom insuliny we krwi i pozwala na utrzymanie niskiego poziomu glukozy.

O spożywanie odpowiedniej ilości błonnika powinny zadbać w szczególności osoby przechodzące antybiotykoterapię. Błonnik wykazuje bowiem zdolność do utrzymywania odpowiedniej mikroflory w jelitach, którą zaburzają właśnie między innymi antybiotyki. Obecność dobrych bakterii w przewodzie pokarmowym jest bardzo istotna, gdyż biorą one udział w procesach trawienia.

Co zawiera błonnik?

Błonnik budują różne substancje, a każda ma nieco inne działanie na organizm. Składniki te dzielą się na rozpuszczalne w wodzie (pektyny, gumy, śluzy roślinne, niektóre hemicelulozy) oraz nierozpuszczalne (celuloza, niektóre hemicelulozy, ligniny). To właśnie te ostatnie mają bardzo pozytywny wpływ na układ trawienny.

Jakie produkty zawierają błonnik?

blonnikChoć błonnik znaleźć można w wielu produktach, to jego spożycie w Polsce wciąż jest zbyt niskie. Zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia wskazują, ile błonnika dziennie powinno się spożywać. Jest to około 25 – 40 gram w ciągu doby. Tym czasem statystyczny Polak w ciągu doby dostarcza organizmowi 15 gram błonnika.

Jeżeli zastanawiasz się co ma dużo błonnika, odpowiedź powinna Cię zadowolić, ponieważ do wyboru mamy dużo łatwo dostępnych produktów. Znajdziemy go w owocach (czarne porzeczki, maliny, jeżyny, śliwki, pomarańcza, jabłko), warzywach (korzeń selera, pomidor, ogórek zielony, brokuły, marchew, ziemniaki, liście pietruszki, sałata), nasionach strączkowych (fasola) oraz produktach zbożowych (kaszach, ryżu, otrębach, pieczywie razowym). Im mniej przetworzone są wymienione produkty, tym więcej błonnika będą zawierać. Tego składnika nie znajdziemy natomiast w mięsie oraz olejach.

Co to jest błonnik witalny?

Jeżeli obawiasz się, że nie jesteś w stanie spożywać odpowiednich ilości błonnika, możesz zakupić go w suchej postaci. Taki naturalny suplement diety nazywany jest błonnikiem witalnym. Z powodzeniem uzupełni on niedobory błonnika pochodzącego z diety. Za najskuteczniejsze preparaty tego typu uznaje się babkę płesznik (Plantago psyllium) oraz babkę jajowatą (Plantago ovata). To doskonałe suplementy diety, które poza dobroczynnym działaniem na pracę układu trawiennego, wykazują szereg innych zalet. Babka płesznik dodatkowo reguluje poziom cukru we krwi i zapobiega powstawaniu miażdżycy. Zarówno babka płesznik, jak i jajowata, zawierają specjalne śluzy, które łagodzą ewentualne podrażnienia występujące zarówno na powierzchni ścian jelit, jak i dolnego odcinka układu pokarmowego. To szczególnie dobra wiadomość dla osób zmagających się z hemoroidami. Śluz ułatwia też sprawne wypróżnianie, podobnie jak zwiększanie masy przez ziarna babek.

Błonnik witalny jak stosować?

Stosowanie błonnika witalnego jest niezwykle proste. Trzy płaskie łyżeczki należy zalać szklanką gorącej wody. W zależności od rodzaju preparatu zioła zaparzamy przez kilka – kilkanaście minut. Taki napar należy stosować do trzech razy dziennie, najlepiej trzy godziny przed posiłkiem lub bezpośrednio po nim. Ważnym elementem jest picie dwóch litrów wody w ciągu doby, jeżeli już zdecydujemy się na błonnik witalny. Jak długo stosować tego rodzaju zioła? Najczęściej okres ten wynosi około kilku tygodni. Błonnik witalny można jednak spożywać stale, jako środek działający profilaktycznie. W takim wypadku stosuje się mniejsze ilości, na przykład jeden napar dziennie.

Jesteśmy na

nasze aukcje
Poczekaj!
Chcesz rabat 10%?

Jesteśmy pewni, ze nasze produkty są najwyższej jakości i będą odpowiadać Twoim oczekiwaniom. Dlatego też, by zachęcić Cię do wypróbowania naszego produktu, którego jakość gwarantujemy, dajemy Ci rabat 10%.
Wpisz poniższy kod podczas zamawiania:
10RABAT2017